Anadolu Sigorta'nın 100. Yılına Özel Sağlıkta Kış Fırsatı ile 35 yaş ve altı sigortalılarımız, 1 Kasım 2025 ve 31 Ocak 2026 tarihleri arasında yeni düzenlenecek Bireysel Sağlık Sigortası, Anadolu Tamamlayıcı Sağlık Sigortası veya Anadolu Riskli Hastalıklar Sigortası poliçelerinde %15 indirim fırsatından yararlanıyor!
Yıllar içerisinde kaydedilen ilerlemeye rağmen toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanabilmesi için atılması gereken önemli adımlar olduğu görülüyor. Kadınlar eğitimden sağlığa, ekonomiden sosyal hayata pek çok alanda önemli eşitsizlikler ile karşı karşıya kalmaya devam ediyor. Dünya Ekonomik Forumu’nun (WEF) yayımladığı son rapora göre toplumsal cinsiyet eşitliği dünya çapında %68,8 seviyesinde sağlanabilmiş durumda[1]. Türkiye’de ise ilerleme %63,3 seviyesinde. Küresel çapta bu hızla bir ilerleme ile tam eşitliğin ortalama 123 yıl sonra sağlanabileceği tahmin ediliyor. Yalnızca sosyal adalet değil bir ekonomi meselesi de olan toplumsal cinsiyet eşitliği mücadelesinde ilerlemenin daha hızlı sağlanabilmesi politika yapıcılardan uluslararası organizasyonlara, özel sektörden sivil toplum kuruluşlarına geniş bir yelpazede paydaşların sorumluluk almasını gerektiriyor. Bu paydaşlardan önemli bir tanesi de sigorta sektörü olarak öne çıkıyor.
Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yansımaları kadınların içinde bulundukları ekonomik durumu da önemli bir şekilde etkiliyor. Eşitsiz dağılan ücretsiz bakım emeği kadınların ücretli çalışma fırsatlarını, varlık sahipliğini ve harcamalarını kısıtlıyor. Uluslararası Çalışma Örgütü’nün (ILO) 2023 verilerine göre dünya çapında bakım yükümlülükleri nedeniyle işgücüne katılamayan 748 milyon kişinin 708 milyonu kadın[2]. Yayımlanan son veriler Türkiye’de erkekler için %70,6 düzeyinde olan işgücüne katılım oranının kadınlar için %36,4 seviyesinde kaldığına işaret ediyor[3]. Bu durum genellikle işverenler üzerinden sağlanan sigortacılık poliçelerine kadınların erişimini kısıtlıyor. Buna ek olarak kadınların kendi sigorta poliçelerini karşılayabilme imkanları da azalıyor. Bu durumun yansımalarını sağlık sigortalarında görmek mümkün. UN Women’ın 2020 tarihli bir çalışmasına göre, erkeklerin %77,4’ü, kadınların ise yalnızca %43’ü kendi sağlık sigortasına sahip[4]. Kadınların %46,2’si eşlerinin ya da ebeveynlerinin sağlık sigortası kapsamında yer alıyor. Bu durum kadınların bağımsızlığını kısıtlayıp onları daha kırılgan bir konumda bırakabiliyor. Kadınların ortalamada daha uzun olan hayat beklentileri ile doğum ve anne sağlığına ilişkin karşı karşıya kaldıkları farklı riskler de göz önünde bulundurulduğunda kadınların sigortalanmasının önemi bir kez daha anlaşılıyor.
Sigortalı olmayan kadınlar, bir şokla (örneğin bir sağlık problemi ya da finansal şok) karşı karşıya kaldıklarında borçlanma ve yakın çevrelerinden yardım alma gibi geleneksel başa çıkma yöntemlerine yönelebiliyor. Ne var ki bu yöntemler kadınlara kurumsal ve bağımsız bir destek mekanizması sağlamaktan uzak[5]. Kurumsal destek mekanizmalarının önemi ekosistem krizi ve afetlerin beraberinde getirdiği şoklar ile giderek daha da önem kazanıyor. Ekosistem krizinin “cinsiyet-nötr” olmadığı, toplumsal cinsiyet eşitsizliği açısından bir “tehdit çarpanı” haline gelebildiği pek çok çalışma tarafından raporlanıyor[6]. Buna ek olarak toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve afetler arasında bulunan iki yönlü ilişki kadınların afetlere karşı hazırlıklı olma ve afet sonrası dönemde toparlanma kabiliyetlerini sınırlayabiliyor[7]. Sigorta ürünleri bu eşitsiz etkilerin azaltılmasında, kadınların geçim kaynaklarının korunarak afet sonrası dönemde toparlanmanın hızlandırılmasında rol oynayabilir.
Kadınların sigortalanması ile elde edilecek faydaların kadınlar ile sınırlı kalmayacağını vurgulamak da önemli. Uluslararası Finans Kurumu’nun (IFC) 2015 tarihli bir raporuna göre daha fazla kadının sigortalanması ile hane ve toplumların finansal dayanıklılığı artırılırken, hanelerin şoklar sonrası yoksulluk ile karşı karşıya kalma riski azaltılabilir[8]. Çoğunlukla çocukların, yaşlıların ve diğer bakıma ihtiyaç duyan akrabaların sorumluluğunu üstlenen kadınlar için sigorta, karşı karşıya kalınan bir riskin yönetilmesi ve olumsuzlukların büyüyerek aileyi etkilemesinin önüne geçilebilmesi için anahtar[9]. Bu nedenle sigorta yalnızca kadınların risk yönetiminin bir parçası değil, kadınlardan çocuklara, yaşlılardan engelli bireylere geniş bir yelpazedeki paydaşların kalkınması için atılan adımların garantörü niteliğinde.
Başak Toprakcı
TSKB Ekonomik Araştırmalar - Uzman
Etiketler: toplumsal cinsiyet eşitliği, kadın, kalkınma, ekosistem krizi, afet
[1] Global Gender Gap Report 2025. https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2025/
[2] The impact of care responsibilities on women’s labour force participation. https://www.ilo.org/sites/default/files/2024-10/GEDI-STAT%20brief_formatted_28.10.24_final.pdf
[3] İşgücü İstatistikleri, Temmuz 2025. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-Temmuz-2025-54064
[4] The economic and social impact of COVID-19 on women and men: Rapid gender assessment of COVID-19 implications in Turkey. https://eca.unwomen.org/en/digital-library/publications/2020/06/the-impact-of-covid19-on-women-and-men-rapid-gender-assessment-of-covid19-implications-in-turkey
[5] A Gender- Sensitive Approach to Promoting Insurance. https://www.giz.de/fachexpertise/downloads/giz2019-en-factsheet_insurance_gender.pdf
[6] How gender inequality and climate change are interconnected. https://www.unwomen.org/en/articles/explainer/how-gender-inequality-and-climate-change-are-interconnected
[7] Derindeki Fay Hattı: Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği. https://www.tskb.com.tr/uploads/file/tskb-tce-2024.pdf
[9] Closing the Gender Gap: The Role of Inclusive Insurance in Empowering Women Around the World https://www.rgare.com/knowledge-center/article/closing-the-gender-gap-the-role-of-inclusive-insurance-in-empowering-women-around-the-world
Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar
Meblağ Sigortalarında Hak Sahipliği Sorgulama
Size en iyi deneyimi sunmak için web sitemizde çerezler kullanılmaktadır. Çerezler, sunmuş olduğumuz hizmetlerin size özel ve tercihlerinize göre kişiselleştirilmiş içerikler olarak sunulmasına imkan tanır. Çerez Politikamızı inceleyerek çerezler hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz. Çerez bilgilerinizin kişiselleştirme, hedefleme ve reklamcılık faaliyeti gerçekleştirilmesi amacıyla işlenmesini kabul ediyor musunuz?
Site’nin işlevselliğini arttırmak ve kullanım kolaylığı sağlamak. Örneğin, Site’yi ziyaret eden ziyaretçinin daha sonraki ziyaretinde kullanıcı adı bilgisinin ya da arama sorgularının hatırlanması, oturum açan üyelerin Site’de farklı sayfaları ziyaret ederken tekrar şifre girmelerine gerek kalmaması.
Site’yi analiz etmek ve Site’nin performansını arttırmak. Örneğin, Site’nin üzerinde çalıştığı farklı sunucuların entegrasyonu, Site’yi ziyaret edenlerin sayısının tespit edilmesi, Site’nin kullanım istatistiklerinin raporlanması ve buna göre performans ayarlarının yapılması ya da ziyaretçilerin aradıklarını bulmalarının kolaylaştırılması.
Kişiselleştirme, hedefleme ve reklamcılık faaliyeti gerçekleştirmek. Örneğin, ziyaretçilerin görüntüledikleri sayfa ve ürünler üzerinden ziyaretçilerin ilgi alanlarıyla bağlantılı reklam gösterilmesi. Aynı zamanda Site içerisinde kullanıcıya özel içeriklerin sunulmasının sağlanması.
Reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek ve verimliliğini artırmak. Örneğin, Site’de gördüğünüz bir reklama tıklayıp tıklamadığınızın, eğer reklam ilginizi çektikten sonra o reklamın yönlendirdiği sitedeki hizmetten faydalanıp faydalanmadığınızın tespit edilmesi. Bu kapsamda tarafınıza ilgi alanlarınıza yönelik reklamların çıkarılması ve gösterilen reklam sayısının sınırlandırılması.