Gerçekleştikleri bölgede fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, insan yaşamı ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan olaylar olarak tanımlanan afetler, kalkınma çabalarının önünde oluşturdukları engeller nedeniyle tartışılmayı hak ediyorlar. Günümüzde ekosistem krizi derinleşirken, sıcak hava dalgalarının, uzun süreli kuraklıkların, orman yangınlarının, aşırı yağışlar ile fırtınaların sıklığının ve şiddetinin arttığına tanıklık ediyoruz. Aşırı hava olaylarındaki bu artış, afetlerin ve bunlara bağlı ağır kayıpların meydana gelmesi için zemin hazırlıyor. Uluslararası Ticaret Odası’nın (ICC) yayımladığı bir çalışmada[1] 2014’ten 2023’e kadar dünya genelinde kaydedilen yaklaşık 4 bin aşırı hava olayının, 2023 fiyatlarıyla toplamda en az 2 trilyon dolar tutarında fiziki hasara neden olduğu ifade ediliyor.
Ancak konu afetler olduğunda, fiziki hasarlar toplam kayıpların çok küçük bir kısmını oluşturuyor. Geçtiğimiz 10 yılda 1,6 milyar insan afetlerden etkilenmiş olması dikkat çekici olmakla birlikte yaşanılan zorlukların bir kısmının “kuşaklar ötesi” tesirlerinin olabileceği de unutulmamalı. Büyük afetler sonrasında tetiklenen göçler barınma ve uyuma dair yeni sorunları gündeme getirirken, etkilenen bölgeleri değerli insan kaynağından mahrum bırakabiliyor. Ayrıca afetler sonucu oluşan olumsuz ekonomik koşullar neticesinde çocuk ve gençlerin eğitim hayatının durması ya da sona ermesi de afetlerin uzun vadeli ve en az fiziki hasarlar kadar önemsenmesi gereken etkilerine örnek sunuyor.
Şekil: Afetin Çok Boyutlu Etkileri
Afete dair uluslararası bilinç arttıkça afet konusunun odağına insani yardım ve toparlanma değil, dayanıklılık yerleşiyor. Yalnızca ekosistem krizinin Akdeniz havzasındaki etkileriyle değil, sismik olarak aktif bir coğrafyada bulunmanın riskleriyle de karşı karşıya olan Türkiye de için afet dayanıklılığı, kalkınmaya dair çabaların güvencesi konumunda. Sigorta sektörü ise dayanıklılığın inşasında önemli bir bileşen. Sigorta, afetler sonrası etkilenen bölgenin toparlanması için mali yükü bireylere, hükümetlere ve yardım kuruluşlarına bırakmadan önemli bir sermaye akışı sağlayabiliyor ancak daha fazlasını gerçekleştirme potansiyeline sahip. Yenilikçi sigorta ürünleri, afet riski azaltımına dair adımları teşvik ederek sigorta priminin düşmesini sağlıyor, sigortayı daha erişilebilir kılarak insan yaşamının, ekonomik hayatın ve sosyal dokunun korunmasına katkı veriyor. Bu nedenle ekosistem krizinin etkilerinin belirginleştiği günümüz koşulları, sigortaya yönelik farkındalık, erişim ve karşılanabilirliğin artırılması için ortak ve güçlü bir çabayı gerekli kılıyor.
[1] https://iccwbo.org/news-publications/policies-reports/new-report-extreme-weather-events-cost-economy-2-trillion-over-the-last-decade/
Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar
Meblağ Sigortalarında Hak Sahipliği Sorgulama
Size en iyi deneyimi sunmak için web sitemizde çerezler kullanılmaktadır. Çerezler, sunmuş olduğumuz hizmetlerin size özel ve tercihlerinize göre kişiselleştirilmiş içerikler olarak sunulmasına imkan tanır. Çerez Politikamızı inceleyerek çerezler hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz. Çerez bilgilerinizin kişiselleştirme, hedefleme ve reklamcılık faaliyeti gerçekleştirilmesi amacıyla işlenmesini kabul ediyor musunuz?
Site’nin işlevselliğini arttırmak ve kullanım kolaylığı sağlamak. Örneğin, Site’yi ziyaret eden ziyaretçinin daha sonraki ziyaretinde kullanıcı adı bilgisinin ya da arama sorgularının hatırlanması, oturum açan üyelerin Site’de farklı sayfaları ziyaret ederken tekrar şifre girmelerine gerek kalmaması.
Site’yi analiz etmek ve Site’nin performansını arttırmak. Örneğin, Site’nin üzerinde çalıştığı farklı sunucuların entegrasyonu, Site’yi ziyaret edenlerin sayısının tespit edilmesi, Site’nin kullanım istatistiklerinin raporlanması ve buna göre performans ayarlarının yapılması ya da ziyaretçilerin aradıklarını bulmalarının kolaylaştırılması.
Kişiselleştirme, hedefleme ve reklamcılık faaliyeti gerçekleştirmek. Örneğin, ziyaretçilerin görüntüledikleri sayfa ve ürünler üzerinden ziyaretçilerin ilgi alanlarıyla bağlantılı reklam gösterilmesi. Aynı zamanda Site içerisinde kullanıcıya özel içeriklerin sunulmasının sağlanması.
Reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek ve verimliliğini artırmak. Örneğin, Site’de gördüğünüz bir reklama tıklayıp tıklamadığınızın, eğer reklam ilginizi çektikten sonra o reklamın yönlendirdiği sitedeki hizmetten faydalanıp faydalanmadığınızın tespit edilmesi. Bu kapsamda tarafınıza ilgi alanlarınıza yönelik reklamların çıkarılması ve gösterilen reklam sayısının sınırlandırılması.