Toplumsal Cinsiyet Ajandasını Sigortacılık ile Güçlendirmek
Sosyal Dönüşüm
Yıllar içerisinde kaydedilen ilerlemeye
rağmen toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanabilmesi için atılması gereken
önemli adımlar olduğu görülüyor. Kadınlar eğitimden sağlığa, ekonomiden sosyal
hayata pek çok alanda önemli eşitsizlikler ile karşı karşıya kalmaya devam
ediyor. Dünya Ekonomik Forumu’nun (WEF) yayımladığı son rapora göre toplumsal
cinsiyet eşitliği dünya çapında %68,8 seviyesinde sağlanabilmiş durumda[1].
Türkiye’de ise ilerleme %63,3 seviyesinde. Küresel çapta bu hızla bir ilerleme ile
tam eşitliğin ortalama 123 yıl sonra sağlanabileceği tahmin ediliyor. Yalnızca
sosyal adalet değil bir ekonomi meselesi de olan toplumsal cinsiyet eşitliği
mücadelesinde ilerlemenin daha hızlı sağlanabilmesi politika yapıcılardan
uluslararası organizasyonlara, özel sektörden sivil toplum kuruluşlarına geniş
bir yelpazede paydaşların sorumluluk almasını gerektiriyor. Bu paydaşlardan
önemli bir tanesi de sigorta sektörü olarak öne çıkıyor.
Toplumsal cinsiyet
eşitsizliğinin yansımaları kadınların içinde bulundukları ekonomik durumu da
önemli bir şekilde etkiliyor. Eşitsiz dağılan ücretsiz bakım emeği kadınların
ücretli çalışma fırsatlarını, varlık sahipliğini ve harcamalarını kısıtlıyor. Uluslararası
Çalışma Örgütü’nün (ILO) 2023 verilerine göre dünya çapında bakım
yükümlülükleri nedeniyle işgücüne katılamayan 748 milyon kişinin 708 milyonu
kadın[2].
Yayımlanan son veriler Türkiye’de erkekler için %70,6 düzeyinde olan işgücüne
katılım oranının kadınlar için %36,4 seviyesinde kaldığına işaret ediyor[3].
Bu durum genellikle işverenler üzerinden sağlanan sigortacılık poliçelerine
kadınların erişimini kısıtlıyor. Buna ek olarak kadınların kendi sigorta
poliçelerini karşılayabilme imkanları da azalıyor. Bu durumun yansımalarını
sağlık sigortalarında görmek mümkün. UN Women’ın 2020 tarihli bir çalışmasına
göre, erkeklerin %77,4’ü, kadınların ise yalnızca %43’ü kendi sağlık
sigortasına sahip[4].
Kadınların %46,2’si eşlerinin ya da ebeveynlerinin sağlık sigortası kapsamında
yer alıyor. Bu durum kadınların bağımsızlığını kısıtlayıp onları daha kırılgan
bir konumda bırakabiliyor. Kadınların ortalamada daha uzun olan hayat
beklentileri ile doğum ve anne sağlığına ilişkin karşı karşıya kaldıkları
farklı riskler de göz önünde bulundurulduğunda kadınların sigortalanmasının
önemi bir kez daha anlaşılıyor.
Sigortalı olmayan kadınlar,
bir şokla (örneğin bir sağlık problemi ya da finansal şok) karşı karşıya
kaldıklarında borçlanma ve yakın çevrelerinden yardım alma gibi geleneksel başa
çıkma yöntemlerine yönelebiliyor. Ne var ki bu yöntemler kadınlara kurumsal ve
bağımsız bir destek mekanizması sağlamaktan uzak[5].
Kurumsal destek mekanizmalarının önemi ekosistem krizi ve afetlerin beraberinde
getirdiği şoklar ile giderek daha da önem kazanıyor. Ekosistem krizinin “cinsiyet-nötr” olmadığı,
toplumsal cinsiyet eşitsizliği açısından bir “tehdit çarpanı” haline
gelebildiği pek çok çalışma tarafından raporlanıyor[6].
Buna ek olarak toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve afetler arasında bulunan iki
yönlü ilişki kadınların afetlere karşı hazırlıklı olma ve afet sonrası dönemde
toparlanma kabiliyetlerini sınırlayabiliyor[7].
Sigorta ürünleri bu eşitsiz etkilerin azaltılmasında, kadınların geçim
kaynaklarının korunarak afet sonrası dönemde toparlanmanın hızlandırılmasında
rol oynayabilir.
Kadınların sigortalanması
ile elde edilecek faydaların kadınlar ile sınırlı kalmayacağını vurgulamak da
önemli. Uluslararası Finans Kurumu’nun (IFC) 2015 tarihli bir raporuna göre
daha fazla kadının sigortalanması ile hane ve toplumların finansal
dayanıklılığı artırılırken, hanelerin şoklar sonrası yoksulluk ile karşı
karşıya kalma riski azaltılabilir[8].
Çoğunlukla çocukların, yaşlıların ve diğer bakıma ihtiyaç duyan akrabaların
sorumluluğunu üstlenen kadınlar için sigorta, karşı karşıya kalınan bir riskin
yönetilmesi ve olumsuzlukların büyüyerek aileyi etkilemesinin önüne
geçilebilmesi için anahtar[9].
Bu nedenle sigorta yalnızca kadınların risk yönetiminin bir parçası değil,
kadınlardan çocuklara, yaşlılardan engelli bireylere geniş bir yelpazedeki paydaşların
kalkınması için atılan adımların garantörü niteliğinde.
Başak Toprakcı
TSKB Ekonomik Araştırmalar - Uzman
Etiketler: toplumsal cinsiyet eşitliği,
kadın, kalkınma, ekosistem krizi, afet
[1] Global Gender Gap Report 2025.
https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2025/
[2] The impact of
care responsibilities on women’s labour force participation.
https://www.ilo.org/sites/default/files/2024-10/GEDI-STAT%20brief_formatted_28.10.24_final.pdf
[3] İşgücü
İstatistikleri, Temmuz 2025.
https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-Temmuz-2025-54064
[4] The economic and social impact of
COVID-19 on women and men: Rapid gender assessment of COVID-19 implications in
Turkey.
https://eca.unwomen.org/en/digital-library/publications/2020/06/the-impact-of-covid19-on-women-and-men-rapid-gender-assessment-of-covid19-implications-in-turkey
[5] A Gender-
Sensitive Approach to Promoting Insurance.
https://www.giz.de/fachexpertise/downloads/giz2019-en-factsheet_insurance_gender.pdf
[6] How gender
inequality and climate change are interconnected. https://www.unwomen.org/en/articles/explainer/how-gender-inequality-and-climate-change-are-interconnected
[7] Derindeki Fay Hattı: Toplumsal Cinsiyet
Eşitsizliği. https://www.tskb.com.tr/uploads/file/tskb-tce-2024.pdf
[9] Closing the Gender Gap: The Role of
Inclusive Insurance in Empowering Women Around the World https://www.rgare.com/knowledge-center/article/closing-the-gender-gap-the-role-of-inclusive-insurance-in-empowering-women-around-the-world
Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar
Meblağ Sigortalarında Hak Sahipliği Sorgulama
Size en iyi deneyimi sunmak için web sitemizde çerezler kullanılmaktadır. Çerezler, sunmuş olduğumuz hizmetlerin size özel ve tercihlerinize göre kişiselleştirilmiş içerikler olarak sunulmasına imkan tanır. Çerez Politikamızı inceleyerek çerezler hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz. Çerez bilgilerinizin kişiselleştirme, hedefleme ve reklamcılık faaliyeti gerçekleştirilmesi amacıyla işlenmesini kabul ediyor musunuz?
Site’nin işlevselliğini arttırmak ve kullanım kolaylığı sağlamak. Örneğin, Site’yi ziyaret eden ziyaretçinin daha sonraki ziyaretinde kullanıcı adı bilgisinin ya da arama sorgularının hatırlanması, oturum açan üyelerin Site’de farklı sayfaları ziyaret ederken tekrar şifre girmelerine gerek kalmaması.
Site’yi analiz etmek ve Site’nin performansını arttırmak. Örneğin, Site’nin üzerinde çalıştığı farklı sunucuların entegrasyonu, Site’yi ziyaret edenlerin sayısının tespit edilmesi, Site’nin kullanım istatistiklerinin raporlanması ve buna göre performans ayarlarının yapılması ya da ziyaretçilerin aradıklarını bulmalarının kolaylaştırılması.
Kişiselleştirme, hedefleme ve reklamcılık faaliyeti gerçekleştirmek. Örneğin, ziyaretçilerin görüntüledikleri sayfa ve ürünler üzerinden ziyaretçilerin ilgi alanlarıyla bağlantılı reklam gösterilmesi. Aynı zamanda Site içerisinde kullanıcıya özel içeriklerin sunulmasının sağlanması.
Reklam kampanyalarının etkinliğini ölçmek ve verimliliğini artırmak. Örneğin, Site’de gördüğünüz bir reklama tıklayıp tıklamadığınızın, eğer reklam ilginizi çektikten sonra o reklamın yönlendirdiği sitedeki hizmetten faydalanıp faydalanmadığınızın tespit edilmesi. Bu kapsamda tarafınıza ilgi alanlarınıza yönelik reklamların çıkarılması ve gösterilen reklam sayısının sınırlandırılması.